‘Van Nutteloozen Toeschouwer tot Voordrachtskunstenaar’

een voorstelling over de laatste jaren van Louis Couperus

“Het bewustzijn is over mij gekomen, dat ik niet anders ben dan een toeschouwer …” Louis Couperus, augustus 1914

“Het bewustzijn is over mij gekomen, dat ik niet anders ben dan een toeschouwer …”
Louis Couperus, augustus 1914

Anita Poolman draagt voor uit werk van Louis Couperus: een keuze uit zijn aangrijpende feuilletons in briefvorm en uit zijn voordrachten tussen 1915 – 1923.
Romanita Santoso lardeert en omlijst de voorstelling met pianowerken van Nederlandse componisten.
In 1915 keerden Louis Couperus en zijn vrouw Elisabeth na een jarenlang verblijf in het buitenland terug naar Den Haag. In de zomer van het jaar daarvoor verbleven ze in München en werden ze overvallen door het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog. Onzekere en spannende weken braken aan. Hij voelde zich een “nutteloze toeschouwer”. Hij probeerde zijn tijd te begrijpen en legde dit op indringende wijze vast in brieven, die later gepubliceerd zouden worden in het dagblad Het Vaderland. Kort na zijn terugkeer werd hij gevraagd lezingen te houden. Zijn optredens waren een ware rage. Hij ontpopte zich als een ware voordrachtskunstenaar.

De levensvragen die Couperus zich stelde, zijn nog altijd onze vragen. Hoe kan een mens zichzelf overeind houden in een wereld waarin alles vergankelijk is, waarin geen blijvend houvast te vinden is in geloof, filosofie, ideologie …? (Bas Heijne uit zijn essay: Angst en schoonheid, De Bezige Bij, 2013)

scenario/spel: Anita Poolman
muziekkeuze/piano: Romanita Santoso
speladvies: Trins Snijders
duur: avondvullend (een verkorte versie is in overleg mogelijk)
muziek: pianowerken van Alexander Voormolen, Van den Sigtenhorst Meyer, Jaya Suprana

eerste voorstellingen in Theater Branoul: 12, 13 en 15 november 2015

facebookpagina ‘Van Nutteloozen Toeschouwer tot Voordrachtskunstenaar’